dm kldke.
Volt-e dmnak kldke?- veti oda hnyavetien Faludy Gyrgy legutols regnyben ezt az elgondolkodtat krdst.
A krds tekinthet volna akr kltinek is (hiszen ppen klttl rkezett), de mert vlaszt csak avatott okoskodssal, kvetkeztetssel, vilgnzetbl eredezetten, hangulat-fggen, m gy is, gy is csak ktelkedve lehet adni, magam beletemetkeztem a tovbbgondolkodsba.
Elszr elhagyott orvosi tanulmnyaimra kezdtem hivatkozni, tmaszkodni.
A kldk anatmiai-biolgiai kplet, melynek hivatsa, feladata a szletend csecsem letnek szletsig val elltsa.
Ergo: a kldk (amely mr csak jelzse annak, hogy azon keresztl az let radt a magzatba) csak azoknak (voltakppen mindenkinek!) adatik meg, akit anya szlt s aki tesett a legcsodlatosabb rtuson, a szlets szent misztriumn.
mde!
„Teremt teht Isten az embert az kpre, Isten kpre teremt t, frfiv s asszonny teremt ket.”
(Mzes I. knyve, I.fejezet 27.)
Sajtos gondolkodssal rgtn az „Isten kpre” trtn teremt(d)s fogalma kerl a gondolatok kzppontjba. Hiszen Isten (Mzes szerint is) rkkval, szletsrl nincs md brmit is gondolkodnunk. Volt, mindig, van, mindig s lesz, mindig.
Tekintsnk el itt attl a kleriklis s ennlfogva gygythatatlan konzervativizmustl, amely a teremts (vagy, hogy megadjuk a kell tiszteletet: a Teremts) csodjt, trtnseit „hinni kell” alapon terjeszti s kveteli tisztelni.
De maga a tny, hogy „kpre” felttelezi azt, hogy mindenhatsgt kivve (de azt is mirt?) ppolyan a megteremtett frfi s n, dm s va, mint ltrehozjuk, Teremtjk, maga az Isten.
„Kldkileg” teht ugyanolyan(ok), nem lehet (s nincs is) az letzsinr valaha-volt tnyt igazol, arra emlkeztet jelzs.
Id. Lucas Cranach, Joakim Skovgaard, Anton Drer s Patk Kroly (de ide idzhetnm a renaissance megannyi brzol mvszt) csodlatos kpein ott van dm s va, rendszerint a Paradicsomban, leginkbb az ominzus almafnl, legtbbszr az lnok kgy trsasgban.
s messzirl vltenek kldkeik!
Micsoda tveds, micsoda htatfordts a tnyeknek, micsoda knnyelm epigonizmus! Ht senki nem gondolt Faludy szellemesen felvetett krdsre?
Alighanem nem!
A „kldk-krds” itt bezrhat lenne.
m cunami mdjra felkavarja a bens kvetkeztetseket, gondolatokat s tovbbi (meglehet oktondi) sejtsek, vlemnyek kalaktsra sztkl.
s itt most hatatlanul a genetikai tudomnyok alapvet premisszira kell tmaszkodnom s krljrnom az ezekbl kikvetkeztethet jabb krdst: mirt degenerldott az emberisg?
A vlasz (ppen az alapelvekre trtn utalssal) knnyen megadhat.
Mert a trtnet Mzes I..knyve 28. alapjn kikvetkeztethet:
„s megld ket az Isten s mond nkik Isten: szaporodjatok s sokasodjatok..”
Szval dm szpen (nsz)gyba viszi vt, teszi a dolgt. Alighanem tetszik is neki, mert sorban jnnek az utdok: Kin, bel, Kmn, Mhll, Jred, nokh, s gy tovbb.
Sehol egy nstny!
De akkor ki a „sokasodjatok” sanyja?
Csak va lehet az.
s itt elbizonytalanodom kiss.
Ugyanis ebbl fakad kvetkeztetseimt nagyon nehz szalonkpes szavakkal s gondolatokkal lerni.
Az trtnik ugyanis, (annak kellett trtnnie), hogy az egyetlen, utdnak letet adni kpes nstny, -hogy is mondjam?-, szval meg kell ajndkozza mr megszlt utdait a maga testvel, hogy jabb, most mr nnemeket szl funkcijt betlthesse.
Akik aztn sajt testvreikkel bjnak gyba s innen kezdve megint a genetikt kell elrnciglnom.
Mert ha egy Habsburgot, egy a trtnelemben sokat emlegetett ms kirlyi hzat (pl. Karolingok) azzal vdolunk, hogy a ksbbi utdok kretenitsa a sajt csaldon belli hzassgbl eredeztethet, akkor dmk igazn joggal viselhetik a megblyegzst e tekintetben.,
(Ordnr humorom veti fel bennem a gyanakv gondolatot: hacsak dm nem tallkozott egy jkp majommal, vagy va nem tette ugyanezt!)
Nem analizlom tovbb hol szkeptikus, hol szarkasztikus tapogatzsomat ebben a krdsben, de megrne egy mist: hogy tudott s tud az Egyhz vszzadok ta olyan hitttelben tartani millikat, melyeket az let, a tudomny s a tapasztalat megannyiszor megcfolt mr.
Nincs ebben semmi antklerikalizmus. Nyilvnval, hogy egyb
vallsok misztikumai is rejtenek effle „tvedseket”, de n Faludy nyomn most a magam vilgnzete s kvetkeztetsei aspektusbl boncol(gat)tam a legelejn feltett krdst:
Volt-e dmnak kldke?.
2006. oktber 16.
|