BAGI BCSI (a ltnok)
"Okosnak s blcsnek lenni, kt klnbz dolog." (Victor Hugo)
Bagi bcsi egy parapszicholgiai jelensg volt. Amilyen nincs, de mgis van. Iletve van, de mgsincs! (Most nmi rm tlt el, hogy ilyen vilgosan sikerlt krlrnom az reget!) De azrt ha valakinek is ktsge tmadna Bagi bcsi kibogozhatatlan ltt s lnyt illeten, le is egyszersthetem a dolgokat. Bagi bcsi olyan volt, mint a kentaurok, esetleg mint a sellk. m miutn az utbbiak nemisgk miatt nmi kpzavart okoznnak, maradjunk inkbb a kentauroknl. Akikrl egybknt tudnival, hogy flig emberek, flig lovak. (A kedves Olvas fantzijra, netn ignyre bzom, melyik felt kpzeli lnak, s melyiket embernek.)
Azrt csak eljutottunk oda, hogy rthet legyen: Bagi bcsi ketts jelensg. Legalbbis csaldunkban az! Mert gy ragaszkodunk egykorvolt lthez s megfontolt igazsgaihoz, mint az iszlm a Kornhoz, vagy mint Nagyapm a mindg szjban fstlg csibukjhoz.
Naponta idzzk szlsait, mondsait s brmi trtnjk a vilgban azonnal megidzzk: "Mit szlna ehhez Bagi bcsi?"
De most vgkppen ideje volna tisztzni, ki is volt voltakppen . Ht csizmadiamester szlfalumban. Egyszerbben szlva cipszmajszter, azaz suszter. Ma gy mondank: cipipari szakmunks, de Bagi bcsi ez ellen kzzel-lbbal tiltakozna. Mghogy cipszipari? Nem ipar az, -mondan- hanem mvszet!
Mhelye a Pandur-kocsma s a Lderer-hsbolt kztt volt, gy ha meghezett jobbra, ha megszomjazott, balra kellett mennie. Vagyishogy tntorognia. Az igazsghoz tartozik, hogy t a Ldererhez bemenni csak egyszer lthatta brki is, de errl majd ksbb.
Bagi bcsi alacsony termet, grbelb, mindg kcoshaj, rtvrs, sietslpt emberke volt. Mi gyerekek sokszor lopakodtunk a hta mg s elbb hangtalanul utnoztuk kacsz lpteit, majd krusban rkezdtk a mondkt:
Susztermajszter, kaptafa, csirzes a valaga!
Bagi bcsi elbb gy tett, mintha mit sem hallana, aztn hirtelen megfordult s megprblt rnkijeszteni. Mi persze futottunk, amerre lttunk, pedig az reg aligha rt volna utol bennnket.
Bagi bcsinak volt egy nlklzhetetlen tulajdonsga. Vagyishogy kett. Az egyik miatt egy kicsit tartottunk is tle, mert szleink gyakran fenyegettek bennket azzal, hogyha nem tanulunk, odaadnak Bagi bcsihoz suszterinasnak. A msik funkcija az volt, hogy kitermelje azt a nlklzhetetlen llnyt, jelesl a suszterinast, akirl Klmn Imrtl Lehrig, Eisemann Mihlytl Fnyes Szabolcsig lmodtak a ntaszerzk. Mert ha a suszterinas jrtban-keltben ftylgette brmelyik szerzemnyket, bizton tudhattk, hogy a halhatatlansgnak sikerlt alkotniok.
Bagi bcsi ezenkvl blcs volt. Ltnok, js, smn, trtnsek brja, kommenttora, tsze. Soha nem lehetett tudni, honnan szerzi rteslseit. jsgot nem olvasott, rdija mg detektorosban sem volt, s ha betrt is hozz valaki, nem vallatta, beszltette, inkbb ontotta a vendgre ismereteit, vlemnyt. Csoda-e ht, hogy Bagi bcsinak messze fldn hre akadt. Lrinc-napi vsrkor csdltek is hozz a krnykbliek, pedig a vsrtren ott llt Jolika a nyolclb pkjsn szegnyes stra, aki fsteregets kzben krtybl brkinek megmondta a jvjt. Ha rgebbrl ismerte, mg a mltjt is.
Bagi bcsi ms volt. Bagi bcsi rbuszokban beszlt, mint Nosztradamusz ksei utda. gy Bagi bcsiban sztnsen munklt a dodonaiak sokatmond kpessge. Jslatai, ltomsai sokflekppen voltak rthetk, fiaskt ht ritkn vallott.
Bagi bcsi igazi terepe az erklcs volt. Amelyet -sokak szerint- ifjabb korban maga is sokszor tiport srba, vagy inkbb az gyba. Megregedvn elfogyhatott a patronja, amellyel valaha a legdszesebb vadat is sikerlt elejtenie. Egyzben a s.-i jegyznt is mennybe reptette, legalbbis gy meslte. Aztn olyann vlt, mint a rzsafzres regasszonyok. Kztk isi Teri nni leginkbb, akirl tudnival volt, hogy fiatalasszony korban mindenkit megajndkozott pallrozott testvel, aki csak krte. (Most mr csak azt bnom -mondogatta regkorban-, hogy nem ajnlottam is!)
gy ht Bagi bcsinak elg volt, ha valaki csak egy centivel is rvidebb szoknyt vett fel, mint amilyent sznt volna neki, s mr mondta, mondta tkait, az g fel tekintgetve szdta a vilgot, amely ilyen ledr teremtsek elviselsre is hajland. Ez persze leginkbb Pandur uramnak hajtotta a malmra a vizet (kellett az a borhoz!), mert ilyenkor Bagi bcsi felhborodst egy-kt nagyfrccsel httte le.
De voltak elgondolkodtat jslatai is. "Meglssk -mondta- eljn az id, amikor magra csukja az ember az ajtt, nehogy meglssk, mit is eszik, mert a msik elrgyli tle!" "Kivjjk majd egyms szmit -szlt a msik ltomsa-, ha szebbik ruhjban megy az utcn, mint amilyen a karvalykod rgynek van!" "Egyms kzelbe lopakodnak, hogy tuggyk mit beszl, mit gondol a msik, s ha teheti, rgtn rtanak meki, mindenkinek elmeslve megtalkodottsgukat!"
Brmi trtnt is a vilgban, Bagi bcsi azonnal nekiltott, hogy kommentlja a dolgokat. Hogy kardlre hnyjon mindent, ami semmikppen nem illett bele elavult vilgnzetbe. Egy szorgos jezsuita buzgalmval magasztalta az ernyeket s ostorozta elevenek s holtak bneit.
Egy farsangkor a fjegyznt ltta meg kaszinbamenet furcsa maskarban s a hozz val torz larcban. Bagi bcsinak elllt a llegzete, elszrnylkdtt s aznap ki sem mozdult Pandur uram kocsmjbl, mg be ne esteledett. Akkor elindult, hogy bezrja a mhelyt, de a lendlet tovbb vitte s a Lderer hentes ktnybe kapaszkodva tudott csak megllni. No, ez volt az egyetlen eset, amikor betnfergett a mszrszkbe. Lderer r csendben visszaksrte Bagi bcsit a mhelybe, belehuppantotta a hromlb szkbe, ahonnan Bagi bcsi reggelig fel sem tudott kelni.
De Bagi bcsi kijzanodva is emlkezett Juliska nagysd -ahogy hvta a fjegyznt- ellene s az emberisg ellen elkvetett mernyletre s valahnyszor megltta Juliska nagysdot, mindannyiszor Pandur uramhoz kellett sietnie.
Mi meg, ksei utdok, itt lnk a televzi eltt, nzzk a flig ltztt, st hromnegyedig vetkztt gynyr dmonokat, a Holdra-lpst, az intim bettek reklmharct, a harsog mezzinek harcbaszlt vltseit, hallgatjuk a vilgbl rkez hrek szrnysgeit. ltjuk az operabeli dmk csicsskod flanct, stltunkban sznakozva, m szemrmesen nzzk a kukban turkl embertrsunkat s mondjuk, mint a tibetiek az imamalom prgetse kzben a magunkt: mit szlna ehhez Bagi bcsi?, mit szlna ehhez Bagi bcsi?
Ugy-e igazam volt, hogy Bagi bcsi egy parapszicholgiai jelensg? Hogy n s a csaldom tbbi tagja, akik szinte naponta idzzk t, kiflk-miflk kz vagyunk sorolhatk, annak eldntst a kedves Olvas tletre bzom.
1989
|