HITBLI BOLYONGSAIM (Webber-inspirci)
"Pihenni j a hit, de nem visz, nem mozdt sehogysem tovbb, a ktely komoly frfikl, bezzza a pokol kapujt." (Theodor Storm)
Hol, hogyan s mikor porlott szt bennem a hit, amelyet a hajnali rortk misztikus kde, a vasrnapi vespersok csendes hitata, az oltrkzelben vgzett ministrnsi szolglatok szinpadiassga, a liturgik merev, m lelket pezsdt monotnija, a Missa Solemnis szjttian bmult ltvnyossga, az venknt ismtelt lelkigyakorlatok nha rthetetlen, m ktelezen hinni parancsolt filozfija kovcsolt bennem, nem tudom. Tn a trtnelem kegyetlen prlycsapsai alatt vesztettem el azt a rajongani tud gyermeket, akinek a mindennapi emlkei kztt ott lelhet fel a rtusok soksznsge, a hatalmas orgonaszlk, Virg pspk r (akit a kzelllk csak Blum Ferinek hvtak) Ecce Sacerdos Magnusos mltsgteljes bevonulsa, Halsz Bla szvet remegtet tuttijai utolrhetetlen improvizcii kzben, az Asperges me gregorin egyszersge, Mayer Franci bcsi atyai szeretete s szigora s mindaz, amit a llek oly szomjasan szvott magba felcsepered gyermekknt, hinni akar s tud emberpalntaknt. Hogy mg a klrussal nemcsak azonosulni tud, de annak tagjv is vlni akar vgyak s tervek tmadjanak bennem, mint annyi mindannyiunkban akkoron.
Mindezt legyrte az let. Amely knyrtelenl, immr teljesen ms aspektusbl, mintegy nyelvet ltve az eleddig szentnek tudott s hitt tnyeknek, tarka sznyegknt tertve elm a realitsok, a megcfolhatatlannak tn igazsgok talmi filozfijt, de amely -mirt tagadnm?- tudta s le tudta gyzni rvekkel a virgba szkken hit tarka szirmait. S mint egykoron a megtntorthatatlan elktelezettsg, gy most a rcsodlkozs misztriuma s lzadni kpes akarata rombolta szt bennem a mr-mr megkvl benst.
Teltek, mltak az vek, perifrira szorult mindaz, amirt egykor ldozni is tudtam volna. Miknt magunk kztt oly sokan! Volt, hogy tfutott az agyamon az elmlasztott, elhalasztott csendes bels szemllds irnti vgy, mg a bnat is megltogatott, mirt is nem teljestem mindazt, amire a k k o r i hitem s elktelezettsgem inspirlhatott volna. Tn a megregeds hoz majd nmi jjledst? -tettem fel a krdst, de voltakppen nemigen hittem-remnykedtem annak renesznszban, amelyre ott bell mgiscsak vgytam.
s akkor meghallottam s lttam Lloyd Webber "Jzus Krisztus szupersztr"-jt. Elementris ervel burjnzott fel bennem az istenhit, amellyel ppen Webber ajndkozott meg, s amely -naprl napra ltom s rzem- itt munkl bennem, visszaidzve s remlve gyermekkorom tiszta istenszeretett, mert gy adta, lttatta, reztette meg velem jra az isteni vilgot, ahogy magam esetlenl, gyermekknt egykor meg-meglmodtam, s ppgy, mint amilyen mg akkor volt bennem, amikor elfordultam tle.
Webber lbe odalt Polyhymnia, hacsak nem lt vele tarts vadhzassgban. Mert ennyi rzelem, ennyi dallamgazdagsg, ilyen korszerv tltetett kori mitolgiai bravr csak attl vrhat el, akit az istenek klnskppen kedvelnek.
Mgis mi az, ami a leginkbb tetszett a darabban?
Az, ami megkvesedett, csak az utbbi vtizedekben, de akkor is nehezen mozdult teolgia javra nem rhat: isten emberiestse, elesettsge, azonossga velem, emberszabs rezzensei, hullmhossza. Abban a kzegben, amit emberisgnek neveznk, s ami kzkeletbben trsadalomnak hvhat. De amely merben ms, mint rgenvolt egyedei, amilyen maga Krisztus, a szupersztr. Evangliumi szvegek nyomban kullog szentbeszdek hada vgasztal engem s krisztianista testvreimet, hisz Webber segtsgvel ezt az isteni vilgot lthatom, rezhetem, tapinthatom. A tanok csetl-botl szlogenjei azonban inkbb misztifikljk mindezt, itt-ott mg flelmess is teszik, mintsem tzelnk a vgyat, hogy magam is epekedjem a bizonyosan elrhet, a tapasztalt trvnyekkel nmikppen sszeegyeztethetetlen jv, a hall utni let utn. (Life after life!) Nem teszem, mert szmomra az istensg lte nem ott, de mr itt megfoghat, krllelhet. St, mert bizton tudhatom kereteimet s korltaimat, t ehhez a kerethez, ezekhez a korltokhoz igazthatom.
Itt valstom meg tlvilgomat s dvssgemet, ha tudom, mikzben nem kell betartanom kitapinthatatlan, ismeretlen s megismerhetetlen trvnyeket. Szabadon terjesztem ki hitemet, napstst imdkozom, teremtek magamnak, ha arra, zord valt s valtlansgot, ha amarra van szksgem.
Webber Krisztusa i t t ember, s az is marad mindvgig. Micsoda katartikus jelenet -s zenben micsoda utolrhetetlen llekfrd-, amikor a getszemni kertben Atyjhoz fohszkodva maga kri a megvlt hallt. s utolrhetetlenl felemel, amikor esetlen ember mdjra gy imdkozik: most tedd Atym, amg meg nem gondolom magam!
s mindezt zenben! Micsodban!
Milyen ostorszer igazsggal pattannak a misztikus tanokon Jds knyrtelenl igaz szavai. Milyen sokat, milyen majdnem mindent tudott elmondani nyers falzettjvel arrl s errl a vilgrl egyarnt.
Crok, csszrok, fpapok, ftitkrok, elnkk s gyeletes vezrek ingovnytalaj flelmre ptett gg uralta a krisztusi kort s uralja mind a mai napig valamennyit.
Krisztus egyedl maradt, egyedl kellett maradnia, mert ebben a vilgban s brmelyikben is, csupn a szeretet lzersugarval mg a fluszpapron sem lehetne thatolni.
A vilghoz, be kell ltnunk, knyrtelensg illik. Fegyverek, jl fnyezett ideolgik zsoldjba tmrtett gnmok hadra, az igket lefetyelve nyalogat elostobstott siserehadra, kplkeny gyurmatmegre, amely szolgaian alzza meg nmagt, mert lelknek pollcija csak gy adatik meg. Krisztus vglis egyedl marad! Mint minden Krisztus! Az is, amely mindenki, amelyik csak bennem l s az is, amelyik mi vagyunk, magunk!
li, li, lamma szabakhtni!- kltja a keresztrl, s lm, mg az Atya is elhagyja, nem kld fel vgasztal gretsugarakat.
Ezt s gy mondta el nekem Webber, csodlatos harmnival krtve, valamilyen utnozhatatlan crescendval fokozva nemcsak a valsnak tn trtnetet, de a zent, a mozgst is.
Meg kne ksznnm Webbernek mindezt, de inkbb jmagamnak s mltam elkdltt jakarinak ksznm, hogy belecsimpaszkodva mindabba, ami mindezideig is lt bennem, gy rthettem meg mindazt, amit oly emberkzelinek, mgis oly misztikusnak tartunk.
De el tudtam-e mondani, merre is bolyongok a hinni tuds s akars kds orszgtjn?
1999
|