MODERN DRMA (tbb felvonsban) (egy televzis vetlked margjra)
Prbeszd:
"Mi Vrsmarty legismertebb sznpadi drmja? Passz! Melyik klt ismert versbl idzzk ezeket a szavakat: "msnak trkp e tj!"? Passz! s azt hogy "ha eldobod egykor az zvegyi ftyolt!"? Passz! Hol szletett Ady Endre? Passz! Ki kapta "a haza blcse" nevet? Passz! (s vgl koronagymntknt, ha az eddigiek nem voltak elegendk:) Mi trtnt 1849.oktber 6-n Aradon? (Felcsillan szemek:) Kitrt a szabadsgharc.
Helyszn:
Magyarorszg egyik kereskedelmi televzijnak adja, stdivetlked, egyenes ads.
Szereplk: (Abban a remnyben, hogy elhiszik nekem.)
Adsonknt hat rettsgi eltt ll fiatal. Hrman-hrman egyms ellen. S ha az egyik csapat nem tudja, nem ismeri a vlaszt, a msik elrabolhatja azt. A fenti prbeszdek "passz"-a esetben mindkt csapat -teht mindhatan- nem tudtk a megfejtseket.
Jtkvezetk:
Arra a -termszetesen elpasszolt- krdsre, amely gy hangott: Ki volt a magyar szppa, Szchy Tams egyik legeredmnyesebb tantvnya, a jtkvezet gy adta meg a vlaszt: Darnyi (!!!) Tams.
Dilemma:
Mit, kitl tanultak ezek a gyerekek az elmlt tizenkt v alatt? Tudjk-e, ismerik-e a tantervek, tanmenetek szorgos kidolgozi, hogy ez a jelensg, ha nem is termszetesnek, de mindenkppen gyakorinak tnik oktatsi eredmnyeinket, annak hatkonysgt illeten. Hiszen ezek a gyerekek nyilvnvalan egyfajta vlogatson, elversenyen, ki tudja, milyen elzetes megmrettetsen mentek keresztl, s gy vltak mltkk (?) arra, hogy szerepelhessenek a nagy nyilvnossg eltt.
Kvncsiskods:
Milyen lehetett a "reszli"?
nkiritika:
Jl tudom, igen, tudom, hogy nem ez a jellemz, de akkor mirt ezt pertraktljuk?
Cl
Csak nem az, hogy minl tbben okuljanak belle? (s itt mlhatatlanul szksges megjegyeznem: eszem gban sincs a rosszz humorkods, epskeds, cikizs hangjn minderrl rni. Engem a jelensg aggaszt, s ez az amire -mirt, mirt sem?- allergis vagyok! Kssek szjkendt?)
Illetkesek:
Nem tartom valsznnek, hogy az ads utn ne kerlne sor egyfajta rtkelsre. Azt pedig egyltaln nem, hogy erre illetkteleneket alkalmaznak. Csak felttelezem, hogy pedaggusok, pszicholgusok, rendezk, a jtk (?) forgatknyvri hnyjk kardlre mindazt, amit lttak, sugroztak. Legalbbis ezt kne tennik. De mert a "prbeszd" cmsz alatt idzetteket nem egyetlen ads fiaskt vallott krdseibl szemezgettem, knnyen kikvetkeztethet, hogy ez folyamatos ads, teht majdnem mindennapi.
Tanraink: (Mr gy rtem azok, akik bennnket, mandtum-lejrtakat oktattak!)
Hogy voltak kpesek belnkplntlni, elfeledhetetlenl megjegyeztetni mindazt, amit mig sikerl egyre cskken s botladoz memrinkkal mgis felidzni? Milyen bszklkedve, mintegy magunkat prblgatva-vizsgztatva mondjuk fel Vergilius, Shakespeare, Petfi memoriterknt megtanult szavait! Kivagyiskodunk? Aligha! Csak rlnk annak, amit tudunk, ismernk s nem felejtnk.
Kvetkeztets:
Aki profi, aki az ifjsg nevelsvel trdik, s azt nem fiaskkkal teletzdelten mveli, ugyancsak eltlhet engem a fentiekrt. Aki nem ltott-hallott ilyen adst, tn nem is hiszi, hogy mindez nem kitalci, de elszomort igazsg. Aki pedig egykor-mskor rkapcsol a msort sugrz adra, az messzirl felsimerhet. Hiszen az ajakszlre fagyott keser mosoly, amely ezek nyomn kvesedik az ember orcjra, semmi mshoz nem hasonlthat.
Epilgus:
Mikorra lmodta meg Szchenyi a "kimvelt emberfk sokasgt"?
2001
|